2023 yılında Çin’den ithal edilen elektrikli otomobillere getirilen yüzde 40 ek vergi, Çin’den ithal edilen tüm yakıt türlerindeki (benzinli, dizel ve hibrit) otomobiller için geçerli oluyor. Bu karar 30 gün sonra, yani otomobil piyasasında yeni güvenlik yeterliliklerine sahip olmayan araçların satışının yapılamayacağı tarihle birlikte yürürlüğe girecek.
Hızlı büyüyorlardı
Daha önce bu otomobiller için yüzde 10 vergi uygulanıyordu. Şimdi yüzde 40 daha ek vergi geldi. Bir de bunun üzerinde ÖTV ve KDV artışı da yaşanacak. Çinli otomobil fiyatlarında ciddi fiyat artışı bekleniyor. Son yıllarda satışlarını Türkiye’de sürekli artıran ve pazar payında yüzde 10’lara yaklaşan Çinli üreticiler, MG, Chery, BYD Skywell, Leapmotor, Seres, DFSK, Maxus, Hongqi, NETA ve SWM olarak sıralanıyor. – EKONOMİ SERVİSİ
Türkiye’ye yatırım yapmadılar, beklenen hamleydi
Levent Köprülü – Yeni vergiyle, Türkiye pazarında nispeten hesaplı olan Çin markaları daha yüksek fiyatlara çıkacak.
Bu hamle, özellikle yerli üreticilerin çatı kuruluşu OSD’nin yanı sıra bazı distribütörler tarafından da çokça gündeme getirilmişti. Çin’den araç ithalatının artması nedeniyle otomotiv endüstrisinin dış ticaret açığı vermeye başlaması, bu konudaki rahatsızlığı artırıyor gibiydi. Dış ticaret açığı, Türkiye için de “kırmızı çizgi” boyutunda.
Avrupa’yı seçtiler
Ayrıca Çinli markalar birbiri ardına Avrupa’da yatırım kararları açıkladı. Türkiye’yi bunun dışında tutmaları, bir miktar rahatsızlık yaratıyordu. Uygulama, tam bir ay sonra yürürlüğe girecek. 7 Temmuz’da yürürlüğe girecek GSR 2 uygulaması da düşünüldüğünde piyasada başlayan kampanya furyası hızlanabilir. Bu yaşananlar Çinli markaların “bittiği” ya da “tası tarağı toplayıp, dükkân kapatacağı” şeklinde yorumlanmamalı. Zira bu markaların bir kısmı Avrupa’da üretime başlayacak. Ayrıca bir süreliğine de olsa, fiyatların aşırı yükselmemesi uğruna Çin’deki merkezlerden bazı tavizler gelebilir.